Potensi Penternakan Ayam Kampung Ori

Penternakan ayam kampung ori secara serius sejak lebih setahun yang lalu mula menampakkan hasil yang memberangsangkan.

Pada mulanya aku cuma ada 10 ekor induk yang aku beli pada umur sebulan lebih dari orang kampung aku…induk yang 10 ekor tu aku biarkan bertelur, mengeram dan membesarkan anak dengan sendiri.

Beberapa bulan lepas tu pulak, aku beli tambah lagi 10 ekor induk dari jiran rumah sewa aku, waktu tu aku menyewa rumah di Alor Setar.

Beberapa bulan yang lalu pulak, aku beli tambah lagi 20 ekor ayam betina jenis sabung. Sekarang aku ada lebih kurang 40 ekor induk.

Sekarang, telur-telur ayam tu dikutip tiap-tiap hari, dikumpul dan di masukkan ke dalam inkubator pada hari ke-5. Tunggu 21 hari, insyaALLAH menetas.

Sejak aku iklankan pasal anak ayam ni, memang ramai yang dok booking sampai ratus-ratus hingga ribu-ribu ekor sampai aku pun tak mampu nak supply anak-anak ayam tu kat depa.

Memang ayam kampung ori ni ada pasaran setiap masa sebab orang nak makan hari-hari. Hari-hari mau makan.

Untuk mencapai target dan memenuhi permintaan pasaran yang semakin hangat, aku nak stop dulu penjualan anak ayam kampung ori ni sebab semua anak ayam yang dok ada ni aku nak bela sampai besar untuk buat induk. Bila induk dah banyak, dah beratus-ratus, baru boleh bertelur banyak, maka penetasan pun banyak. Bila dah banyak, aku akan supply semula anak-anak ayam ni kepada penternak-penternak yang berminat.

 

“Majulah Penternakan Untuk Negara”

Buat Duit dengan Penternakan Unggas Harga RM 30. Cara pembelian: 1. Bank-in ke akaun CIMB (1205-1405-8845-24) – Mohd Khairi Tajudin 2. Nyatakan nomb0r rujukan pembayaran menerusi emel ke khairitajudin.gmail.com 3. E-book akan dihantar dalam masa 24 jam selepas pengesahan pembayaran dibuat. BERITA BAIK! Dapatkan e-book bonus “Catatan Pengalaman Menternak Unggas” percuma dengan pembelian e-book di atas!

Buat Duit dengan Penternakan Unggas
Harga RM 30.
Cara pembelian:
1. Bank-in ke akaun CIMB (1205-1405-8845-24) – Mohd Khairi Tajudin
2. Nyatakan nomb0r rujukan pembayaran menerusi emel ke khairitajudin.gmail.com
3. E-book akan dihantar dalam masa 24 jam selepas pengesahan pembayaran dibuat.
BERITA BAIK! Dapatkan e-book bonus “Catatan Pengalaman Menternak Unggas” percuma dengan pembelian e-book di atas!

40 thoughts on “Potensi Penternakan Ayam Kampung Ori

  1. Slm. Syabas anda sorang yang bijak kerna pandai menyesuaikan dengan keadaan sekitar semasa.Sebenarnya ternakan ayam bukan susah sangat.Boleh buat secara hobi dulu kecil-kecilan menggunakan bahan2 terpakai seperti kayu,zink,papan lapis dll. Kalau hendak seribu daya…

  2. a’kum..tumpang sekaki utk promosi boleh….Saya juga merupakan pembekal baka anak ayam kampung original di NS. Pengeluaran dlm 1,500 ke 2,000 ekor sebulan.. Sesiapa di sekitar NS, Melaka, Johor, Pahang & KL yg berminat utk membeli boleh lah hubungi Izan : 010-3402847 atau Linda : 019-6500366. Atau boleh layari facebook saya, Azlinda Bti Wahab untuk lihat gambar ladang & tempat penetasan. Terima kasih ya!

  3. SAYA NAK TANYE BERAPE BERAT ANAK AYAM BARU MENETAS HINGGA MENCAPAI 4 MGU…DAN BERAPA LAMA DIPELIHARA HINGGA MENCECAH 1 KILO LEBIH..HARAP JAWAB DENGAN SEGERA

  4. sya duk d gurun kedah, sy nak beli ayam dara 10 ekor untuk mula belajar ternak…berapa kosnya dan nak tanya inkubator tu apa dan bagaimana fungsinya? terima kasih kerana beri info .

    • penyakit hawar…
      cara elak:
      bg ND vaksin,beli kt JPV berdekatan
      kurung ayam…
      bg makan dedak saja….
      sulam vitamin + antibiotik….
      jgn lepas bebas musim hujan panas…
      musim panas bagi minum minuman sejuk spt air cap badak/kaki tiga/akar pandan/mee kuning/etc

  5. hai,, sye msih lg blajar,,,, sye diminta utk conduct projek berkaitan ayam kampung,,,slain dipasar kan untuk bekaln daging,, apa lagi potensi ayam lmpung ni ye? kulit2 telur ayam yg bru mnetas tu di buang je ke?

  6. as’kum,..sya nak tanya awak supply anak ayam dkat semenanjung jer ker….tak nak cube dkat sabah…..dekat cnie x ada yng bekal anak ayam kpg…diorang cuma ternak untuk mkn sendiri….

  7. Saya Casey baru menyiapkan 2 reban di atas kebun sawit 3 ekar untuk projek ternakan ayam kampung ori di kampar Perak utk telur dipasarkan sahaja. Minta quotation pembekal yang mempunyai anak ayam kg ORIGINAL ( bukan kaki panjang Kacuk ) betina sahaja sebanyak 500 ekor utk Fasa 1 termasuk kos penghantaran ke Kg Baru Jeram Kampar Perak Berapa Harga Semua? Urgent….. TQ

  8. Minta Tunjuk ajar dari sifu yg berpengalaman bagaimana utk memaksimumkan pengeluaran telur. Reban 1 saya bersaiz 18kp x 80kp x 10kp dan reban 2 bersaiz 18kp x 100kp x 10kp dgn target ayam sebanyak 2,000 ekor yg mana nisbah jantina 1 : 10 ekor. Pembekal inkubator untuk jumlah 500 biji telur ke atas boleh bagi quotation harga alat dan jaminan dan tunjuk ajar. TQ

  9. Your articles on the above subject is good and at least can meet our knowledge on ternakan ayam kampong. TQ

  10. Assalammualaikum
    saya baru dalam penternakan ayam kampung
    di felda palong
    sekarang ada dalam 300 ekor,kepada penternak yang ada anak ayam kampung yang sudi untuk jual boleh la menghubungi sy di 013-4498089 untuk urusan jual beli

  11. Nak tanya lokasi mana nak minta bekalan anak ayam kampung betina / dara/ibu ori dalam 100 ekor dan kalau ada telur ayam kampung /selasih dan belanda atau yang lain dan macammana nak call saya di bentong

  12. saya mencari anak ayam kampung ori area n9 trutama k.pilah kalau ada..kuatiti 50kkeatasd kalau ada call saya 0196086728

Leave a Reply

