Cara mudah menternak ayam kampung ori


Ayam kampung ialah spesis ayam yang asalnya hidup liar seperti ayam hutan, kemudiaannya dipelihara dan dijinakkan. Ada pendapat mengatakan ayam kampung asalnya ialah ayam hutan. Dalam istilah Inggeris, ia dipanggil “free-range-chicken” kerana corak kehidupannya yang hidup bebas mencari makan dengan sendiri.

Pada masa sekarang, ayam kampung semakin mendapat perhatian dek kerana dagingnya yang sedap dan berkhasiat. Ramai penternak semakin ramai mengusahakan ayam kampung secara komersil. Ada untuk tujuan bekalan daging, telur dan benih ayam.

Ayam kampung ori mudah dipelihara jika kena pada caranya. Cuma pantangnya ialah:

  • Jangan mengurung ayam 24 jam
  • Jangan bergantung kepada dedak komersil sahaja

Jika anda melakukan dua perkara di atas, anda mungkin akan bankrap lebih awal kerana duit anda habis untuk membeli makanan kepada ayam selama 6 bulan sedangkan ayam belum dijual. Kalau jual pun, untung tak seberapa kerana kos makanan yang tinggi.

ayam bebas mencari makan dari sumber ciptaan Allah

Langkah-langkah di bawah dapat membantu anda untuk menjadi penternak yang berjaya:

  • Pagar seluruh kawasan anda supaya ayam anda tidak menceroboh ke tanah jiran dan untuk mengelakkan ayam anda dicuri dan dibaham oleh haiwan pemangsa
  • Amalkan konsep lepas bebas sepenuhnya atau separa bebas supaya ayam boleh hidup dengan riang gembira tanpa tekanan dan mampu berdikari mencari makanan sendiri.
  • Biarkan seluruh kawasan anda ditumbuhi rumput atau fauna-fauna hijau yang menyegarkan. Jangan racun kerana tumbuh-tumbuhan ciptaan Allah itu sangat bermanfaat sebagai makanan ayam.
  • Sekali-sekala gembur-gemburlah tanah supaya tanah tidak menjadi keras dan ayam boleh makan cacing yang keluar dari tanah.
  • Rajin-rajinlah pergi mengutip sisa-sisa makanan dari kantin-kantin,restoran-restoran atau kedai-kedai makan sebagai makanan saguhati kepada ayam-ayam anda.
  • Pelbagaikan makanan ayam dari sumber-sumber percuma atau seperti hampas kelapa, jagung ‘reject’, sayur reject, buah-buahan reject,roti / biskut reject , batang pisang, batang rumbia dan sebagainya.
  • Untuk anak ayam yang baru menetas hingga berusia sebulan, boleh gunakan dedak awal (broiler starter) yang kaya dengan protien dan zat tambahan untuk mempercepat tumbesaran. Untuk menjimatkan kos, boleh campurkan dengan temukut dan seumpama dengannya.
  • Anak-anak yang berusia sebulan boleh dilepaskan untuk bagi chance depa cari makan sendiri. Pastikan keselamatan anak ayam terkawal
Buat Duit dengan Penternakan Unggas Harga RM 30. Cara pembelian: 1. Bank-in ke akaun CIMB (1205-1405-8845-24) – Mohd Khairi Tajudin 2. Nyatakan nomb0r rujukan pembayaran menerusi emel ke khairitajudin.gmail.com 3. E-book akan dihantar dalam masa 24 jam selepas pengesahan pembayaran dibuat. BERITA BAIK! Dapatkan e-book bonus “Catatan Pengalaman Menternak Unggas” percuma dengan pembelian e-book di atas!

Buat Duit dengan Penternakan Unggas
Harga RM 30.
Cara pembelian:
1. Bank-in ke akaun CIMB (1205-1405-8845-24) – Mohd Khairi Tajudin
2. Nyatakan nomb0r rujukan pembayaran menerusi emel ke khairitajudin.gmail.com
3. E-book akan dihantar dalam masa 24 jam selepas pengesahan pembayaran dibuat.
BERITA BAIK! Dapatkan e-book bonus “Catatan Pengalaman Menternak Unggas” percuma dengan pembelian e-book di atas!

 

91 thoughts on “Cara mudah menternak ayam kampung ori

  1. saya baru bli dua ekor anak ayam kampung. Saya buat satu reban, dan letak kedua-duanya dalam reban tu. Smalam hujan lbat, skarang seekor dah mati. Saya bagi makan dedak. Apa yang x kena??

    • erm…musim hujan ni ayam lemah sket sbb terlalu sejuk…sila pasang lampu utk pemanas….pastikan lantai kering…sembur cecair DETTOL utk elak jangkita bakteria

  2. ayam kampung untuk dijual RM10.50 seekor siap bersih berat 1.1kg-1.3kg haraga boleh dirunding, sila hubungi saya:
    amir: 017-685 6858 subang jaya
    ijam: 016-234 6468

  3. salam…
    macam mana kita hendak lepaskan anak ayam yg berusia 1bulan?takut bila lpas die xmsuk blk dlm reban?berapa harga pasaran ayam kg ori?trima kasih

  4. salam…
    skrang sy dh buat project ayam kg.andthan saya mula kan dgn kecil-kecilan dulu sblm memohon bantuan dr pihak yg berkenaan …bg pndapat anda apa yg harus sy buat bg memastikan ayam ternakan sy membiak dgn cepat n mudah ….

  5. Salam…sy da mula mntrnak aym 500 ekor n bercadang nk tmbh lg bilangan aym dan rban..pd pndpt tuan dmanakah sy bolh mndptkn bntuan berkaitan?

  6. sy berminat utk menternak ayam kg. sy ada tanah seluas suku ekar. pada pendapat tuan boleh ke diusahakan untuk menternak ayam kg?

  7. assalamualaikum…sy hamzah dr senawang..sy nak beri peluang kpd yg berminat nak jd wakil jualan ayam kg sy,di kawasan seremban..tugas anda mudah dan senang..just kutip order,berapa ekor kwn2,jiran2 nak. kmdn sms sy..sy akan beri komisen bg setiap ekor ayam yg anda jual. berminat sms atau kol sy 0124607253…anda buat,anda dapat…renung2kan selamat beramal..

  8. assalamualaikum, saya farah Selangor. Saya nak bertanya sbb baru2 nie ternakan itik dan ayam saya mati beramai2 (dalam 40 ekor jugakla).. saya nak tahu adakah sbb keadaan reban yang x brape nak bersih puncanya? Terima kasih

  9. saya pembiak baka ayam ayam dan kini membela ayam selasih sebagai hobi. Kini saya ada hampir 30 ekor anak ayam laga dari berbagai baka. Saya kini mencari baka ayam cemani. Sesiapa yang ada baka ayam ini, silalah email kpd saya atau sms 0199659179

  10. kami sebuah syarikat bumiputra ada menjalankan penternakan ayam Kampung di kluang, saya mencari wakil pemborong yang berminat menjadi wakil negeri, min penghantaran yang kami buat sebanyak 500 ekor. penghantaran boleh dibuat seluruh semenanjung malaysia.
    Sesiapa yang berminat bolehlah emailkan terus kepada saya .
    platinum.intergrated@gmail.com
    kami akan menghubungi anda dengan segera.

  11. siapa ble bantu sya,,sya nak mulakn perniagaan dgan mnternak ayam nie,tpi sya tak tw cra nk mulaknnya bgaimna,,,sya sda tgok d tempt sya nie klu uat bisnes ayam mmang laris terutamanya musim prayaan, sbab kt sni teda org yg mnternak ayam,,,ada pun ternakan lain,,,budak banggi,sabah.

    • erm saye pun bmint utk mmulakan merternak ayam,,.tetapi saya masih kurang bpengalaman untk menceburi bidang ini….ade sape yg boleh bn2 saye..fiqriey..

  12. salam..
    nak tanye..brapa umur ayam kampung ori yang dah boleh keluarkan telur dan sampai bile (ayam pencen)….

  13. saya nak beli ayam kampung… saya nak wat ternakan ayam kampung.. saya nak 40 ekor betina dgn 5 ekor jantan. sila email kat saya sesiapa yang nak jual saya nak beli… email saya = hvpower@ymail.com nyatakan harga sekali… dan alamat tempat anda serta no telipon.

  14. Sy ingn mtrnk aym kg.tlalu minat.tp sy hendk gi kursus tlbh dhulu.sblm sy trnk aym.di kuala kangsar perak.x ada kursus trnk ayam kg ke.n jika.ada dmana.sapa thu tlg email sy.tma ksh.

  15. Slm.Sy ingn mtrnk aym kg.tlalu minat.tp sy hendk gi kursus tlbh dhulu.sblm sy trnk aym.di kuala kangsar perak.x ada kursus trnk ayam kg ke.n jika ada dmana tmptnya.sapa thu tlg email pd sy.tma ksh.

  16. SALAM SEMUA..
    Saya merupakan pembekal ayam kampung siap proses di kawasan kuala terengganu dan kawasan sekitarnya..rm10 untuk seekor-berat antara 0.8-1kg borong…
    hubungi saya 0199432772 faizal

  17. bagi sesiapa minat menternak ayam kampung asli atau ayam melayu,pastikan dengar perak fm,untuk mengetahui bila kursus penternakan sistem ayam kampung menggunakan baja haiwan dan juga mengetahui ilmu ayam kampung melayu yang hanya terdapat pada bangsa melayu,saya akan cungkil rahsia baka dan cara2 penternakan baru ini.hanya pada siapa yang berminat hobi ayam kampung.pastikan AYAM MELAYU amalan penternak bijak

      • slm 1 malaysia,
        kami syarikat SSR Agro and Trading
        ingin menjual ayam kampung secara runcit dan borong,
        dijual di bawah harga pasaran,
        diternak secara bebas dan organik,
        beralamat di
        no 169,lorong md dikon,
        kmpg tengah,kluang,johor,
        jika berminat,sila hubungi no yg tertera,
        penghantaran percuma di sekitar kluang+ayer hitam+batu pahat,
        di luar kawasan mengikut jumlah pesanan,
        019-7942946(zaki),
        0127921499(syaiful),
        terima kasih

  18. saya berminat sangat dengan penternakan ayam kg…dimana boleh saya ikuti kursus berdekatan (Alor Setar) dan mendapat tunjuk ajar mengenai cara penternakan????

  19. saya dr syarikat kongsiteam menawarkan ayam kampung kacuk dgn harga berpatutan iaitu RM15.00 seekor dan RM17.00 seekor untuk ayam proses…jika berminat boleh hubungi no yg tertera….asnizam +60123212776

  20. asalamualaikum, saya nk tanya, di mana saya boleh membeli ayam jenis siam yang mengikuti ciri2 seperti badannya tegap, ekornya panjang dan beberapa kriteria lagi…sekitar selangor..harap maklum..

  21. assalamualaikum,saya ada ternak ayam kg di kuala krau..tapi ayam saya dah 3 bulan lebih masih beratnya dalam lingkugan 1kilo…kenapa boleh jadi macam tu?

    • kami pertenak baru d melaka,semetara ini mengpuyai 300ekor ayam kacukan kampung yg boleh d jual pd musim raya2012 ini ,kini ingin mengcari pengborong yg sudi menggambil stock kami dgn harga rm12 per/kg . pengeluaran stock kami akan bersambung pd bulan berikutnya dan kuantiti stock boleh bertambah menggikut permita

  22. Ayam kampung untukl dijual Betina RM8pkg & Jantan RM7pkg di kws Gopeng Perak. Stok hanya tinggal 500 ekor. Berminat hubungi saya Casey 016-3781359

  23. sy berminat nak membela ayam kampung di kampung sy di gambang pahang.tetapi sy memerlukan tunjuk ajar untuk membela ayam kampung. sape yg blh bg tunjuk ajar call sy 0196193913

  24. sy jai dri kota tinggi johor, nak tanya sikit, macam mana nk kawal ayam kampung yang tdo atas pkok dan supaya ayam tu msuk balik kedalam reban. dan lagi 1 soalan ; macam mana nk hindar kan ayam dari pada terkena penyakit tidur orang kate ayam demam. yang xlame mati xbersebab

  25. saya baru memulakan penternakn ayam kg di kuantan pahang..saya mencari peraih yang boleh mengambil stok ayam saya setiap minggu @ sesiapa yang boleh dapatkan oder dari tempat mereka.(komisyen akn diberikan)…kerjasama semua amat dihargai

  26. saya menjual bibit ayam kampung super dengan kualitas unggul..pengiriman bisa lewat ekspedisi darat, kereta api dan kargo udara..kalo ada yang berminat bisa hubungi nomor ini 081904040428

  27. sy mula belajar ternak ayam kampong organik(kacukan),permulaan 5o ekor dah berjaya bercadang utk tambah jumlah selepas ni nk tau d mana bolih dapat benih anak ayam ,skrg ni sy dpt dng harga rm2.30/ekor.

  28. Hai salam 1malaysia….dulu saya banyak ayam kampung lebih dari 300 ekor habis dijual sekarang cuma tinggal 20 ekor saja lagi. Saya tak cukup modal dan tempat yang cukup besar dan saya tak tahu macam mane nak minta batuan modal

  29. Salam semua…anda berminat menternak ayam kampung?ayam sabung atau ape2 jenis ayam?saya ade pluang terbaik…tempat saya sedikan…tak perlu bayar sewa sampai bila2…kite ternak sama2..buat bisnes sama2 sampai tua…modal 100k diperlukan…supply ayam 1 malaysia…jadi usahawan yg berjaya..penternakan adalah kerjaya…sms jika betul2 berminat 0166929004….

  30. saya baru nak belajar menternak ayam hutan, siapa2 yg tahu cara dan kat mana nak dapat kan baka ayam hutan ori.. ni. .tq

  31. Salam….saya nk tnya….dkat mna nk beli vitamin2 utk ayam……jabatan veterinar ada jual ka….pastu saya nk tnya kursus utk pnjagaan ayam kna apply dkat jabatan veterinar ka?

  32. Saya berminat untuk menternak ayam kg,untuk perniagaan kecilan.dimana sy bleh mendapatkn kursus.sy duduk di seremban..bleh bgtau sy tmptnye.sms atau tpon 012 6211 321 Rizal. Email chot_eg9@yahoo.com..fb Rizal Maslina.terima kasih..

Leave a Reply

